Koniec roku kalendarzowego ma w biznesie związek z szeregiem wyzwań, a jednocześnie stwarza okazje do dodatkowego zarobku w wielu branżach, także w odniesieniu do e-commerce. Jednym z nich jest mający miejsce pod koniec listopada coraz popularniejszy w naszym kraju Black Friday. Ten okres jest momentem do wykorzystania w celu zmaksymalizowania sprzedaży, ale jednocześnie staje się wyzwaniem realizacyjnym dla złożonych zamówień. Logistyka w tym okresie musi zostać koniecznie dobrze rozplanowana. Jak to zrobić?
Czym jest Black Friday i jego znaczenie w e-commerce?
Black Friday w tłumaczeniu na język polski oznacza po prostu „czarny piątek”. Czarny piątek to zwyczaj, który stał się za oceanem tradycją zakupową, a który następnie został z USA przeniesiony do Europy, w tym i do Polski. Na gruncie rodzimym Black Friday jest piątkiem następującym bezpośrednio po Święcie Dziękczynienia, a więc ostatnim piątkiem listopada i jest dniem inicjacji wielkich świątecznych zakupów. Tradycja jest na tyle trwała, że Amerykanie już od wielu dekad masowo ruszają na zakupy, a sprzedawcy kuszą do odwiedzania swoich sklepów i witryn internetowych dużymi przecenami towarów.
Black Friday jako nazwa zaczął najprawdopodobniej funkcjonować po zapożyczeniu od wyrażenia „be in the black” – w slangu księgowym oznacza ono czas, w którym działalność zaczyna przynosić zyski. Początki Black Friday to oczywiście sklepy stacjonarne i fale wlewających się do wielkopowierzchniowych sklepów podnieconych i rozszalałych nierzadko zakupowiczów. Obecnie stał się również ważnym wydarzeniem w świecie e-commerce, ponieważ zainteresowani niższymi cenami nie muszą mieć ochoty na walkę o towar w sklepach stacjonarnych. Dzisiejsza łatwa dostępność do internetu w sprawia, że konsumenci oczekują dużych akcji promocyjnych również sieci. Korzystanie z promocji sieciowych doceniane jest, ponieważ:
- umożliwia zrobienie zakupów z przeceny bez konieczności stania w kolejkach, co nie zawsze jest miłe;
- klient ma więcej czasu przy niewielkim ładunku stresu podczas wyboru i przy podejmowaniu decyzji o zakupie;
- ważna jest ogólna wygoda kupowania on-line, a szczególnie u klientów korzystających z takiej formy zakupów cyklicznie.
Dla całej branży e-commerce jest to okazja, której stracić nie wolno i rzeczywiście wychodząc jej naprzeciw, ostatnie lata w e-sklepach celebruje się już nie tylko Black Friday, ale również i Cyber Monday – pierwszy poniedziałek po Black Friday. Co istotne, przy poniedziałku nie chodzi o pozbycie się pozostałych po Black Friday resztek, ale że pojawiają się wówczas nowe i nierzadko zupełnie inne promocje. Jak jednak nazwa wskazuje Cyber Monday głównie skupia swoje promocje na technologii.
Black Friday a logistyka
Zorganizowanie w sklepie internetowym promocji na Black Friday to obecnie absolutna konieczność. Jest to bowiem nie tylko możliwość zarobienia pieniędzy, ale przede wszystkim sprostanie oczekiwaniom klientów. Polacy poznali już jakiś czas temu ten zwyczaj i został on zaakceptowany, gdyż wielu nastawia się na zakupy właśnie w tym okresie. Brak więc zorganizowania w tak popularnym dniu promocji może oznaczać zniechęcenie do siebie i odpływ nawet stałych klientów.
Czarny piątek może być okazją do zwiększenia sprzedaży, ale pod warunkiem, że produkty przeznaczone na promocję zostaną właściwie dobrane. Trzeba też zaserwować konsumentom sensownie zachęcające zniżki i wykorzystać wszystkie dostępne narzędzia marketingowe zwiększające widoczność promocji. To jednak może sprawić, że trzeba będzie się mierzyć z nagłym wzrostem zamówień, który może okazać się problematyczny, a zwłaszcza w wypadku prowadzenia pojedynczych sklepów i samodzielnego realizowania procesów logistycznych. Zanim w e-sklepie promocja na Black Friday zostanie ogłoszona, należy się upewnić co do:
- zawartości magazynów, odnośnie do wystarczająco dużych zapasów produktów, jakie zostaną poddane obniżkom cen oraz tego, czy zasoby w magazynach są na bieżąco aktualizowane. Jest to konieczne do realizacji zamówień i uniknięcia ich anulowania lub dopuszczenia do sytuacji, gdy będą musiały być anulowane ze względu na zbyt wydłużony czas ich realizacji;
- obecności na czas promocji w sklepie wystarczająco dużej liczby pracowników do dyspozycji. Ich niedostatek może spowodować niemożliwość zrealizowania większej liczby zamówień w rozsądnym czasie;
- gotowości do szybkiego pakowania zamówień, czyli obecności niezbędnej ilości odpowiednich materiałów do pakowania oraz dobrej organizacji rozłożenia produktów w magazynach.
Właściciel lub właściciele e-sklepu muszą bezwzględnie znać stan swojego biznesu i wiedzieć, czy organizowanie promocji nie okaże się przytłaczająca. Konsekwencje braku wywiązywania się z zamówień, czy ich opóźniania albo anulowania mogą okazać się bardzo poważne. Odwrót niezadowolonych klientów, w tym stałych oraz negatywne opinie na forach i mediach społecznościowych mogą nawet zniszczyć biznes. Jak to rozwiązać?
Istnieją podmioty zajmujące się logistyką e-commers, które obsługują również gorące okresy przedświąteczne, czy Black Friday. Takie centrum logistyczne posiada znacznie bogatsze zaplecze pracownicze niż sklep i łatwo może przejąć na siebie wszystkie procesy związane z dystrybucją towarów.