Jeśli wiesz, że w najbliższym czasie założysz firmę i będziesz chciał rozwijać własny sklep internetowy to musisz poznać te 5 ogólnych zasad wdrażania dobrego sklepu internetowego. W pewnym stopniu są to bardzo ogólne zasady, ale z drugiej strony sami zauważycie, że są to bardzo istotne elementy udanego biznesu w internecie, nie tylko sklepu internetowego. Handel w internecie ze względu na dużą konkurencję wymaga od nas maksymalnego zaangażowania i korzystania z wszelkich nowinek dostępnych na rynku, które pozwolą nam ograniczyć koszty i powiększać zyski ze sprzedaży.
Wybór hurtowni do naszego sklepu internetowego
Udany handel w internecie to przede wszystkim bogata oferta asortymentu w naszym sklepie, sprzedawanych w bardzo konkurencyjnych cenach. W wielu przypadkach, zwłaszcza na początkowym etapie rozwijania firmy czy sklepu internetowego, podmioty nie posiadają swojego magazynu i większość produktów zamawiają w mniejszych ilościach od producenta czy w hurtowni. Aby stać się konkurencyjnym w stosunku do innych sklepów internetowych, trzeba wejść w skalę i mieć niskie ceny. Ale aby tego dokonać musimy wybrać odpowiednią hurtownię. Oczywiście znaczna większość oferuje standardowe rozwiązania czyli pobieramy towar z hurtowni, składujemy je u siebie i dopiero w momencie zamówienia wysyłamy do klienta. Im więcej zamówimy produktów w hurtowni tym większy rabat dostaniemy, a nasza marża na produkcie będzie większa.
Mając sklep internetowy, możemy skorzystać także z hurtowni dropshipping, która polega na tym, że zamawiany towar wysyłamy bezpośrednio do klienta. My jako sprzedający nie mamy fizycznej styczności, ze sprzedawanym asortymentem. Czyli odpada nam w procesie sprzedaży – pakowanie i obsługa kurierów. Wystarczy, że w formie elektronicznej wyślemy zamówienie do takiej hurtownii, a tam obsługa zajmie się resztą. Wydaje się to rozwiązanie bardzo praktyczne, które można wykorzystać praktycznie w każdym sklepie internetowym w dowolnej branży.
Przy każdej hurtowni przeanalizuj plusy i minusy. Dowiedz się czy taka forma działania będzie odpowiednia dla Ciebie. Jeśli czegoś nie jesteś pewny to zawsze możesz skontaktować się bezpośrednio z dowolną hurtownią dropshipping czy hurtownią prowadzoną w modelu tradycyjnym. Musisz zwrócić uwagę jak będzie wyglądał proces zamówienie i wysłki do klienta końcowego oraz jakie poniesiesz przy tym koszty. Pamiętaj aby ograniczać je na każdym kroku.
Wybór produktów z dużą marżą
Jeśli jesteś mniej więcej obeznany w rynku hurtowni z Twojej branży, to następnym krokiem będzie wybór produktów do sprzedaży przez sklep internetowy, w social mediach oraz na marketplaceach. W mojej ocenie wszystko będzie zależało od Twojej strategii przyjętej dla sklepu online. Możesz mieć wszystkie możliwe produkty i ogólnie promować większość z nich. Ale możesz także skupić się tylko na tych najpopularniejszych w sprzedaży, w dodatku jeszcze bardziej ograniczyć się do tych, na których będziesz miał dużą marżę.
I tutaj dochodzimy do bardzo istotnego elementu, którym powinien się kierować właściciel sklepu internetowego. Postaraj się dobrać ofertę sprzedaży tak, aby mieć produkty z dużym zyskiem, które sprzedają się w dużych ilościach przez cały rok. Zapomnij o produktach sezonowych, chyba że faktycznie działasz w takiej branży.
Ja osobiście jestem zwolennikiem produktów całorocznych, ponieważ taka sprzedaż każdego dnia mobilizuje Cię do jeszcze aktywniejszego działania na rynku internetowym. Natomiast jeśli sprzedajesz tylko przez kilka miesięcy w roku, a potem masz spadek sprzedaży to z czasem możesz stracić impuls do działania. Takie przestoje mogą być demotywujące. Staraj się zawsze rozwijać i iść do przodu. Jeśli szukasz rozwiązań takiego stanu rzeczy, zawsze możesz poszerzyć listę produktów w sprzedaży w swoim sklepie internetowym.
Wszystko będzie zależało do Ciebie i oczywiście od skali działania. Jeśli prowadzisz mały sklep internetowy i nie wielką sprzedaż w sklepie stacjonarnym, to łatwiej będzie Ci oferować produkty szybkie w wysyłce. Od zamówienia przez klienta do przekazania produktu dla kuriera jest długa droga. Musisz przygotować produkty do wysyłki, przygotować paczkę, przygotować dokumentację i zamówić kuriera. To przede wszystkim poświęcenie czasu na wszystkie te czynności. Moim zdaniem lepiej sprzedawać takie produkty, które są mniejsze i łatwe w wysyłce, a w dodatku można na nie narzucić dużą marżę.
Optymalizacja strony www sklepu internetowego
Nie ma co się oszukiwać! Jeśli dopiero co założyliście swój sklep internetowy to wymaga on odpowiednich działań reklamowych, które kosztują. Bez wykupienia reklam czy pozycjonowania strony internetowej naszego sklepu, nie sprzedasz żadnego produktu. Optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe nie jest trudne, ale wymaga czasu. To nie jest jeden tydzień czy jeden miesiąc. W zależności od przypadku, trzeba odczekać kilka miesięcy a nawet kilkanaście. Pierwsze efekty pozycjonowania na świeżej domenie zobaczymy po 1 – 3 miesiącach. Ale pozycja strony na dobre wskoczy na wysokie pozycje po kilku latach. Tak działają algorytmy wyszukiwarek, że pierw strona internetowa musi udowodnić, że prezentuje wartościowe treści za nim zacznie być promowana wśród czytelników lub kupujących.
Podobnie będzie z Twoim sklepem internetowym. Musisz działać aktywnie pozycjonują stronę sklepu internetowego, ale przede wszystkim musisz się skupić na stworzeniu wartościowych i unikalnych treści. Mam tu na myśli, że opisy produktów muszą być przygotowane przez Ciebie a nie skopiowane od producenta. Pisz takie opisy produktów, aby kupujący dowiedział się co zyska zamawiając dany produkt do domu. Ponadto każda podstrona Twojego sklepu internetowego powinna się różnić. Im więcej unikalnych stron z tekstami stworzysz we własnym serwisie internetowym tym większe szanse, że zostanie on odnaleziony w wynikach wyszukiwania w internecie.
Pozycjonowanie stron internetowych to ogół działań pozwalających na to, aby Twoja strona internetowa znalazła się na najwyższych miejscach w wyszukiwarkach. Nadal bardzo istotnym elementem pozycjonowania jest optymalizacja strony ale także linkowania strony internetowej. Mimo wielu zmian w algorytmach wyszukiwarek internetowych, nadal linkowanie odgrywa bardzo istotną rolę w określaniu wartościowych stron internetowych.
Budowanie marki i wizerunku sklepu
Jeśli chcesz, aby klienci powracali do Ciebie i nadal zamawiali produkty to musisz stworzyć markę, którą zapamiętają. Tylko pozytywny wizerunek sklepu w internecie pozwoli Ci rozwijać Twój biznes przez lata. Te organizacje, które zapomniały o budowaniu marki lub pozytywnego wizerunku dawno zostały pożarte przez większych graczy działających w handlu.
Budowanie marki swojej firmy to istotny element rozwijania firmy. Jeśli rozwijasz sklep internetowy, to przykładem tego będzie przykładowo stworzenie profili w mediach społecznościowych z tym samym logo i w tej samej kolorystyce, o tej samej nazwie. Połącz je w całość. Jeśli chcesz budować pozytywny wizerunek, musisz utrzymywać ciągły kontakt ze swoimi klientami, choćby dzięki social mediom. Oprócz tego możesz za ich pośrednictwem sprzedawać także produkty ze swojego sklepu lub promować konkretne produkty, którymi handlujesz w internecie.
Jest to tylko ogólny schemat w jakim kierunku musisz rozwijać swój sklep internetowy oraz swoją firmę. Jeśli zbudujesz mocne podwaliny, tak samo jak fundamenty w domu, to w przyszłości będziesz miał o wiele łatwiej. Czasem popełnionych błędów na początku, nie da się naprawić w przyszłości lub ich naprawa wymaga kolosalnego poświęcenia.
Reinwestowanie zysków w dalszy rozwój
I na sam koniec! Sklep internetowy to przede wszystkim forma prowadzenia działalności gospodarczej, która wymaga reinwestowania zysków w dalszy rozwój. Nie da się raz stworzyć sklep internetowy i pozostawić go losowi. Musi być on aktualizowany, obsługiwany od strony technicznej. Tak samo jak przyzwyczajenia klientów tak samo zmieniają się technologie na rynku. Musimy ciągle myśleć o nowościach i usprawniać proces zakupowy, tak aby klienci chcieli do nas wracać.