Targetowanie reklam internetowych jest jedna z najcenniejszych możliwości reklamy internetowej. Obecnie przeważnie każdy system reklamowy lub inne niektóre sposoby promocji jak np. influencer marketing dają możliwość targetowania i naturalnego targetowania reklamy. Wiele osób nie docenia tego elementu i podchodzi do niego bez większego przemyślenia. Bierze się to głównie z obaw czy złożoności tego pojęcia. W tym tekście prezentujemy wszystkie najważniejsze informacje o targetowaniu internetowym oraz przedstawiamy najważniejsze zalety targetowania.
Czym jest targetowanie reklam internetowych?
Targetowanie reklam internetowych to określenie grupy odbiorców, do której zostanie skierowana reklama. Określenie to ma zarówno formę ogólnego wybierania odbiorców jak i następnie wprowadzenia ich fizycznie — technicznie w danym systemie reklamowym podczas tworzenia reklamy. Obecnie każdy system reklamowy związany z wyświetlaniem reklam różnego rodzaju daje możliwość targetowania. Jest to np. system Google Ads czy Facebook Ads. Targowanie jest procesem świadomym i darmowym. Jego celem jest wybranie odpowiednich osób i dostarczenie właśnie do nich przekazu reklamowego, aby osoby te z jak największym prawdopodobieństwem skorzystały z naszej usługi.
Targetowanie od praktycznej strony polega na wybieraniu poszczególnych opcji i parametrów, które muszą spełnić odbiorcy, aby mogli zobaczyć naszą reklamę. Może obywać się też poprzez wykluczanie danych osób, które spełniają pewne warunki. Wybranie wielu opcji i wyświetlenie reklamy osobom spełniającym dane kryteria nazywamy właśnie targetowaniem.
Targetowanie to skuteczność i trafienie w odpowiednią grupę odbiorców
Targetowanie reklamy internetowej to przede wszystkim skuteczność przekazu reklamowego. Określenie grupy odbiorców wpływa na to, iż samodzielnie decydujemy, do kogo trafia nasza reklama. To z koeli przekłada się na wysoką skuteczność reklamy jeśli kierujemy ją do osób zainteresowanych daną tematyką lub takich, które mogą rzeczywiście kupić nasz produkt np. z racji lokalizacji. Wyemitowanie reklamy wśród osób, które mogą kupić nasz produkt, z dużym prawdopodobieństwem da znacznie lepsze rezultaty, aniżeli wyświetlenie reklamy w grupie przypadkowych osób, o których nie wiemy nic.
Targetowanie reklam internetowych zapewnia zatem największą możliwą skuteczność reklamy. Wynika ona z tego, iż reklama np. samochodów wyemitowana w grupie fanów motoryzacji spotka się z dużo lepszym przyjęciem niż w grupie kobiet czy osób przypadkowych gdzie jedynie kilka osób może interesować się samochodami. Różnica w skuteczności reklamy targetowanej i nietargetowanej może być bardzo duża.
Wydawaj efektywnie budżet nie marnując go
Drugim powodem, dla którego targetowanie reklam internetowych jest tak skuteczne i dla którego warto stawiać na ten typ reklamy, jest efektywne wydawanie budżetu reklamowego. Środki przy każdej promocji są ważną częścią działań marketingowych. Przeważnie chcemy uzyskać z nich jak najwięcej profitów i chcemy pozyskać jak największą ilość klientów z każdej wydanej złotówki. Targetowanie reklamy pozwala nam reklamować się skutecznie, a przez to rzeczywiście zyskujemy maksymalne możliwe korzyści z wydania środków reklamowych. Oznacza to, że z wydanego budżetu uzyskamy sporo korzyści lub będziemy musli wydać mniejsze sumy na reklamę, aby odnieść założony przez nas cel w porównaniu z innymi metodami reklamy. To w konsekwencji przełoży się na większe oszczędności lub znacznie lepsze rezultaty reklamowe. W dłuższej perspektywie owocować będzie to większymi zyskami, lepszym zarządzeniem środków przeznaczanych na promocję czy szybszym rozwojem marki.
Efektywność wydawania środków na reklamę to także możliwość jej większego zwrotu i szybszej reinwestycji zarobionych środków w porównaniu do innych typów reklam. Targetowanie reklamy, choć nie jest to pierwszym plusem, jaki przychodzi myśl, pozwala także wyprzedzać konkurencję i rozwijając się od niej szybciej, stawać się liderem branżowym.
Dzięki targetowaniu budujesz pozytywny wizerunek marki
Targetowanie reklamy internetowej to nie tylko wymierne korzyści, ale i także budowanie pozytywnego wizerunku marki. Odbywa się to poprzez dostarczanie reklam odbiorcom zgodnych z ich zainteresowaniami czy preferencjami. Odbiorcy znacznie łatwiej zaakceptują wyświetlane im reklamy na stronach www czy na FB jeśli te będą dotyczyły ich hobby czy zainteresowań. Reklamy takie mogą cieszyć się też nawet powodzeniem, a osoby je oglądające szczerze mogą zainteresować się daną marką. Odbiorcy będą patrzyli na nią jako na ciekawą alternatywę, markę, która publikuje profesjonalne reklamy i daje interesujące rozważania z danej branży. W przeciwieństwie do niechcianych reklam displayowych zupełnie nieinteresujących odbiorców nasza marka przy reklamie targetowanej już na etapie emisji przekazu reklamowego może budować pozytywny wizerunek. Jest to bardzo ważne i przełoży się na szybszą decyzję zakupową czy przywiązanie klienta do marki.
Targetowanie jest proste
Targetowanie reklamy internetowej jest również bardzo prostą czynnością. Może z niej skorzystać każda osoba niezależnie od tego czy zna się na marketingu internetowym i przynajmniej w podstawowy sposób ustawić parametry grupy odbiorców, do których ma trafić emitowana reklama. Możemy również samodzielnie analizować, w jakiej grupie osób nasze produkty sprzedają się najlepiej i tworzyć własne grupy na podstawie statystyk czy raportów tematycznych dostępnych w sieci. Targetowanie jest też możliwe do przeprowadzenia samodzielnie podczas tworzenia samemu reklamy internetowej np. w Facebook Ads. Już nawet wstępne targetowanie daje wiele korzyści, z których możemy czerpać. Określenie grupy docelowej jest zatem prostym sposobem na podniesienie skuteczności naszej reklamy i zarabianie większej ilości pieniędzy. Warto zatem poświęcać mu nieco więcej czasu a naszą reklamę targetować świadomie.
Porada: Jeśli samodzielnie nie potrafimy określić grupy docelowej, możemy skorzystać z wielu usług tego typu. Na rynku działa wielu freelancerów, specjalistów prywatnych czy agencji SEO, w których możemy wykupić usługę tego typu. Specjaliści określą target naszej reklamy za nas i będą mogli również skonfigurować reklamę internetową, a my będziemy mogli prosto i łatwo skorzystać ze wszystkich plusów targetowania reklamy internetowej.