Prowadzenie własnego sklepu internetowego to obecnie coraz popularniejsze zajęcie. Wiele osób upatruje w tym szansę na spory zarobek, a duża część chce pracować w branży na której się zna lub którą lubi. Niezależnie jednak od motywacji, założenie sklepu internetowego może dać nam niezależność, wolność finansową, a także satysfakcjonującą pracę. O czym zatem pamiętać przy zakładaniu sklepu internetowego i jak możemy to zrobić?
Jak założyć sklep internetowy?
Jeśli chcemy założyć swój własny sklep internetowy, mamy kilka opcji do wyboru. Niektóre z nich są bardziej polecane na początku naszej przygody z branżą e-commerce, gdyż są prostsze, mniej wymagające i tańsze.
Przede wszystkim sklep internetowy możemy zakładać na portalach ogłoszeniowych takich jak OLX Czy w Facebook Marketplace. Choć nie posiadają one opcji finalizacji i zakupu produktów, możemy za darmo zdobywać pierwszych klientów. Działanie takie może zarówno stanowić podstawowy sposób sprzedaży internetowej dla osób początkujących, jak i być uzupełnieniem pełnoprawnego sklepu internetowego na który będziemy kierowali ruch właśnie z tych miejsc.
Dobrą możliwością z której możemy skorzystać, jeśli chcemy założyć własny sklep internetowy, są platformy sprzedażowe. Będą to takie platformy jak Allegro, eBay czy Amazon. Dzięki nim możemy założyć własny sklep internetowy i dokonywać bezpośrednich sprzedaży. Ich największym plusem jest komfortowe rozliczenie, gdzie możemy przyjmować płatności, a także to, że nie musimy wykładać sporej ilości gotówki z góry. Jedynymi opłatami będą te prowizyjne za sprzedaż, które możemy regulować z bieżących zysków.
Najbardziej zaawansowanym sposobem tworzenia sklepu internetowego jest budowa własnej witryny sprzedażowej. Możemy zbudować ją na specjalnej platformie takiej jak np. WooCommerce lub stworzyć naszą witrynę samodzielnie od podstaw. Rozwiązania te dają największe możliwości promocji i pozycjonowania, a także dostosowania witryny do własnych celów. Jest to jednak najdroższe rozwiązanie, które kosztuje od kilkuset złotych rocznie do nawet kilkunastu tysięcy w zależności od wybranych opcji.
Jak promować e-sklep?
Jeśli chcemy promować sklep internetowy, mamy na to kilka sposobów. Przede wszystkim możemy robić to w mediach społecznościowych. Do dyspozycji będziemy mieli wiele platform na których gromadzą się nasi potencjalni klienci. Możemy zatem założyć konto marki i prezentować ciekawe wpisy, a także reklamować się na grupach tematycznych. Możemy również prowadzić content marketing, publikując ciekawe treści otagowane oraz zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki.
Kolejnym sposobem, który możemy wykorzystać, jest marketing szeptany. Jest to polecenie naszej marki w internecie np. na forach lub w komentarzach na innych stronach internetowych. Polecenia takie mają formę kilkuzdaniowych wpisów zawierających link do naszej strony, a także krótki opis i rekomendację. Marketing szeptany możemy wdrażać samodzielnie lub możemy wykupić taką usługę w agencji marketingowej.
Następnym sposobem na reklamowanie się w internecie są płatne systemy reklamowe. Dwoma najpopularniejszymi jest Facebook Ads, a także Google Ads. Są to systemy umożliwiające emitowanie reklamy w miejscach związanych z Facebookiem, a także Google. Płacimy w nich za wyemitowanie reklamy bądź kliknięcie w nią. Możemy też korzystać z targetowania, czyli określenia odbiorców którzy zobaczą naszą reklamę i wielu form promocji. Choć wymagają one posiadania pewnego budżetu reklamowego, znacznie ułatwiają proces promowania i docierania do klientów.
Bardzo popularnym sposobem reklamy internetowej jest również pozycjonowanie stron WWW. W tej opcji musimy założyć stronę internetową, a następnie zoptymalizować ją pod kątem wyszukiwarki. Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i regularnym, a także nieprzewidywalnym. Oznacza to, że będzie wymagał od nas wykonywania prac pozycjonerskich przez dłuższy czas. W zamian za to jednak będziemy mogli pojawiać się z naszym wynikiem wyszukiwania na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google, co będzie generowało spory ruch organiczny.
Istnieje również kilka mniej popularnych, ale również bardzo skutecznych sposobów reklamy internetowej. Możemy zaliczyć do nich np. influencer marketing lub content marketing. Pierwszy z nich polega na zapłaceniu osobie znanej i rozpoznawalnej w sieci, aby to ona poleciła naszą markę swoim obserwatorem. Content marketing z kolei polega na publikowaniu w internecie przydatnych i jakościowych treści oznaczonych naszą marką. Mają ona być odnajdywane przez osoby zainteresowane daną kategorią tematyczną, które następnie będą przechodziły na naszą witrynę.
Jak się wyróżniać i odnieść sukces?
Choć istnieje wiele strategii, takty czy wskazówek odnośnie sukcesu w branży e-commerce, istnieje również kilka uniwersalnych porad, które z pewnością pomogą nam dotrzeć do upragnionego celu. Przede wszystkim liczy się jakościowe wykonywanie wszystkich działań. W branży tej panuje bardzo duża konkurencja. Musimy zatem wszystkie nasze działania wykonać jakościowo tak, aby móc rywalizować z innymi sklepami internetowymi. Powinniśmy również regularnie podnosić nasze kompetencje związane z daną kategorią tematyczną, a także digital marketingiem i prowadzeniem sklepu internetowego. W sieci istnieje wiele poradników, tutoriali, a nawet kursów dzięki którym będziemy mogli poznawać tajniki prowadzenia sklepu internetowego.
Powinniśmy również działać systematycznie. Tylko ciężka regularna praca może dać nam upragniony sukces. Choć istnieją przykłady szybkich i imponujących sukcesów, są to jedynie wyjątki od reguły, które zdarzają się niezwykle rzadko np. z powodu trafienia w niszę lub innego przypadku.
Warto również spróbować wyróżnić się na rynku na tle innych konkurencyjnych marek. Działa ich wiele w internecie, a użytkownicy mają spory wybór. Przeważnie jednak wszystkie marki oferują podobne usługi i działają w podobny sposób. Możemy zatem wyróżnić się licznymi promocjami, konkursami, a także organizować eventy, przeprowadzać akcje w internecie czy dodawać gratisy do zamówień. Możemy również personalizować opakowania, a także realizować zamówienia w bardzo krótkim czasie. Sposobów na wyróżnienie się na rynku jest wiele i warto wybrać takie, które będziemy mogli wykonać.