Akademia Internetowego Przedsiębiorcy!

Jak reklamować się w internecie? SEO, kampanie reklamowe, czy social media?

Photo of author

Reklama w internecie to bardzo ogólne i szerokie pojęcie. Dzięki niej możemy skutecznie reklamować naszą firmę, markę czy projekt, a także zarabiać dzięki temu więcej pieniędzy. Często chcąc skorzystać z takiej opcji zastanawiamy się, jakie formy reklamy mamy do wyboru i na jakie sposoby w ogóle możemy reklamować się w sieci. W tym tekście rozwiewamy wszystkie wątpliwości i przedstawiamy możliwości z jakich możemy skorzystać, gdy chcemy wypromować naszą markę w internecie.

Czym są różne typy reklamy w sieci?

Różne typy reklamy w internecie to liczne sposoby, na jakie możemy promować naszą markę w sieci. Są to najróżniejsze sposoby wykorzystujące mnogie środowiska, technologie, grupy docelowe czy formy treści. Ogólnie istnieje kilka – kilkanaście najpopularniejszych sposobów reklamy, które również sama w sobie posiadają różne odmiany, formy czy opcje. Z digital marketingu możemy korzystać zarówno stawiając na jedno rozwiązanie lub wdrażając kilka różnych jednocześnie, a decyzja o wyborze tego typu będzie indywidualna.

SEO

Pierwszym i jednym z najpopularniejszych typów reklamy internetowej jest marketing w wyszukiwarkach. Polega on na pozycjonowaniu strony internetowej w wyszukiwarce Google lub rzadziej Bing i dostosowaniu tej strony do wyszukiwarki. Poprzez taką optymalizację witryna znajduje się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi słowami kluczowymi lub w konkretnych kategoriach tematycznych i jest częściej wyszukiwana przez użytkowników. Istnieje bowiem zależności, że największą popularnością cieszą się strony na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania, gdzie wraz z kolejnymi miejscami popularność tych stron spada i przechodzą na nie coraz mniejsze ilości klientów.

Pozycjonowanie obejmuje konfigurację strony, dostosowanie jej technicznych elementów do wyszukiwarki Google, dodawanie contentu na stronę, linkowanie zewnętrzne, zoptymalizowanie pod kątem szybkości działania czy user experience. Ogólnie istnieje kilkaset elementów rankingowych, które wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce Google.

Z pozycjonowania stron internetowych warto skorzystać przede wszystkim, jeśli chcemy promować się jakościowo i długotrwale. Jest to również efektywny sposób wydawania pieniędzy, gdyż inwestujemy je w rzecz, która będzie przynosiła nam klientów przez długie lata. Z pozycjonowania warto również skorzystać, jeśli to strona internetowa jest głównym miejscem naszej marki w internecie lub chcemy być odnajdywani w internecie w konkretnym kontekście np. konkretnej frazy tematycznej.

Kampanie reklamowe

Drugim bardzo popularnym sposobem reklamy internetowej są kampanie reklamowe. Do najpopularniejszych systemów należy Google Ads, a także Facebook Ads. Są to dwa podobne systemy reklamowe, które umożliwiają w zamian za opłatą wyemitowanie reklamy w miejscach związanych z tymi dwiema markami. Reklamując się w Google Ads, będziemy mogli umieścić reklamę w wyszukiwarce Google w postaci płatnego wyniku wyszukiwania nad organicznymi wynikami, w sieci partnerów Google Display Network, czyli na stronach www partnerów, a także na YouTube czy w zakładce Google zakupy. Korzystając z Facebook Ads, będziemy mogli umieścić reklamę w różnych miejscach na Facebooku, a także Instagramie.

Chcąc skorzystać z płatnych systemów reklamowych, będziemy rozliczali się najczęściej za kliknięcie w link, gdzie jedno kliknięcie i przejście potencjalnego klienta naszą stronę to koszt ok. kilku złotych. Nieco rzadziej otrzymamy również możliwość rozliczenia się za wyświetlenia reklam tak jak w przypadku reklamy na Facebooku.

Kampanie reklamowe umożliwiają bardzo szybkie uzyskanie pierwszych efektów, nawet w ciągu kilku godzin od uruchomienia reklamy, a stabilnych efektów po kilku tygodniach. Możemy również korzystać z dokładnego targetowania odbiorców i docierania jedynie do tych, którzy spełniają nasze wymagania, aby mogli pozostać klientami. Wyświetlanie reklamy w systemach reklamowych jest również bardzo elastyczne, gdyż możemy w każdej chwili edytować kampanię, a także ją przerwać czy wznowić korzystając z innych form reklamy.

Reklama w social mediach

Jednym z najpopularniejszych sposobów reklamy w internecie jest promocja w mediach społecznościowych. To jest propozycja, gdzie otrzymujemy kilkanaście największych platform takich jak Facebook, Instagram, YouTube Czy LinkedIn i Pinterest. Są to wszystko platformy społecznościowe, gdzie możemy zakładać nasze profile, a także aktywnie je prowadzić i przyciągać do nich potencjalnych klientów. Reklama taka przede wszystkim wskazana jest jeśli chcemy reklamować się długotrwale i budować pozytywny wizerunek marki. Przeważnie potencjalnie klienci poszukują informacji o markach właśnie w mediach społecznościowych. Jest to również dobre miejsce na zaprezentowanie naszej oferty czy przedstawienie firmy, jeśli nie chcemy zakładać strony internetowej. Ma to duży plus w postaci pozyskiwania użytkowników. W social mediach znajdziemy ich miliony. Będziemy mogli zaprosić sporą grupę na nasz profil i zachęcić do regularnego obserwowania. Samo prowadzenie mediów społecznościowych jest bardzo elastyczne i możemy robić to w takim układzie pracy w jakim chcemy. Możemy robić również to za darmo samodzielnie lub zlecać to zadanie specjalistom. Promowanie się w social mediach jest ważnym elementem reklamy internetowej, gdyż wiele osób spędza czas głównie w mediach społecznościowych i nie korzysta z tradycyjnych stron www.

Marketing poleceń

Marketing poleceń to z kolei jeden za najbardziej bezpośrednich sposobów reklamy. Polega in na bezpośrednim poleceniu naszej marki internautom. Możemy robić to, wykorzystując artykuły sponsorowane lub marketing szeptany. Dodatkowo możemy zapłacić influencerom, aby to oni polecali i promowali naszą markę. Ten typ marketingu przede wszystkim pozwala na dotarcie do dużych liczb odbiorców, a także na naturalne targetowanie ze względu na tematykę i zainteresowania. Wpływa to również na wiarygodność naszej marki i kwestie wizerunkowe.

Z marketingu poleceń warto zatem korzystać nie tylko jeśli zależy nam na zdobywaniu klientów, ale również budowaniu długotrwale marki. Bezpośrednie polecanie naszej marki w internecie na różne sposoby, może również być strzałem w dziesiątkę, gdy nasza grupa docelowa chętnie korzysta z takich rozwiązań.