Landing page to jeden z najciekawszych typów strony internetowej. Przeważnie jeśli nigdy nie mieliśmy z nim osobiście do czynienia, nie wiemy czym tak dokładnie jest, jak funkcjonuje i czym różni się od zwykłej strony internetowej. Często jednak używanie stron lądowania jest znacznie lepsze od publikowania serwisów internetowych. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące landing page-ów, a także podpowiadamy czym tak właściwie są, kiedy i po co się je stosuje, a także co powinny zawierać.
Czym jest landing page?
Landing page to w dosłownym tłumaczeniu strona lądowania na którą pozyskujemy ruch. Jest to główna strona projektu, której celem jest konwersja, czyli przekonanie odbiorców do konkretnego działania np. zakupu. Landing page składa się jedynie ze strony głównej, na której przedstawione są wszystkie informacje o danym projekcie.
Są one uporządkowane w taki sposób, aby przeprowadzić osoby znajdujące się na stronie przez cały proces zakupowy. Landing page posiadają zatem swoją hierarchię informacji i ogólny zarys. Strona lądowania ma zatem udzielić wszystkich ogólnych i szczegółowych informacji klientom, a także poinformować ich o samej sprzedaży i zachęcić do zakupu. Landing page są również bardzo często wykorzystywane przy kampaniach reklamowych jako miejsce docelowe w sieci, do którego kierowany jest ruch, a po zakończeniu kampanii są po prostu usuwane. Witryna lądowania ma także przycisk CTA (Call to action) czyli przycisk wezwania do działania, który umożliwia konwersję.
W sieci istnieje wiele darmowych i płatnych kreatorów landingów, z których możemy skorzystać jeśli chcemy założyć tego typu witrynę. Na rynku możemy również znaleźć specjalistówm którzy wykonają dla nas taką stronę na zamówienie. Cena wykonania landing page-a waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.
Czemu służy?
Strony typu landing page są stworzone w celu uzyskania konwersji, czyli konkretnego zachowania osoby, która na nią przechodzi. Są budowane w ten sposób, aby w trakcie wizyty zachęcić użytkowników do wykonania konkretnej aktywności. Są tworzone zatem w celu obsługi potencjalnych klientów, oraz aby kierować na nie ruch z internetu — jeśli nie zależy nam na konkretnej czynności i nie potrzebujemy rozbudowanego serwisu internetowego, aby osiągnąć tę korzyść.
Przeważnie najczęściej landing page wykorzystuje się do sprzedaży konkretnych produktów i usług. Bardzo popularnym celem witryny jest również zapisywanie się do newslettera i pozostawianie danych kontaktowych, które następnie będą wykorzystywane przez markę. Przy pomocy landingu możemy również pozyskiwać fanów i odbiorców, którzy będą regularnie śledzili nasz profil i staną się naszymi fanami. Strony lądowania mogą służyć także do zapisów na różnego rodzaju wydarzenia w świecie realnym i eventy cyfrowe takie jak webinaria, kursy, szkolenia. Są to jedynie popularniejsze sposoby wykorzystania strony lądowania, których w praktyce może być bardzo dużo.
Strona taka może również służyć jako alternatywa do serwisu internetowego Jeśli chcemy stworzyć w sieci małą wizytówkę naszej firmie, ale nie chcemy zakładać profilu w mediach społecznościowych. Będzie oną pośrednim rozwiązaniem między dużą stroną firmową, a profilem w social mediach, gdzie podamy wszystkie najważniejsze informacje i pozostawimy kontakt do siebie oraz możliwości wykupienia usługi.
Czym różni się landing page od strony internetowej?
Istnieje kilka dość sporych i zauważalnych różnic między witrynami typu landing page, a zwykłymi stronami internetowymi czy serwisami. Różnice wynikają głównie z celu i przeznaczenia poszczególnych typów. Często dotyczą zarówno samej budowy, a także funkcjonalności czy charakterystyki. Choć zarówno strona internetowa jak i landing page są witrynami internetowymi dostępnymi w sieci, można zaryzykować stwierdzenie, że mają więcej różnic niż podobieństw.
Pierwszą różnicą jaka istnieje między landing page a stroną internetową jest poziom rozbudowy. Strony lądowania najczęściej są pojedynczymi modułami, które wszystkie treści zawierają na jednej stronie głównej. Nie mają one żadnych innych zakładek. Serwisy internetowe z kolei często posiadają kilka — kilkanaście podstron, które prezentują poszczególne informacje danego serwisu internetowego. Na każdej po stronie zawarte są inne informacje posegregowane i uszeregowane w odpowiedni sposób.
Przy landing page mamy do czynienia z przedstawieniem konkretnej sprawy w prosty i przejrzysty sposób – minimalistyczny. Strony internetowe służą z kolei do bardziej konkretnego i zaawansowanego przedstawienia danego tematu, którego nie można przedstawić na jednej stronie. Strony lądowania służą zatem do osiągania konkretnych celów jak najkrótszą drogą jest to tylko możliwe, a strony internetowe mają dostarczać wielu informacji użytkownikom.
Strony internetowe posiadają również często wiele funkcjonalności, a także rozbudowanych mechanizmów. Może być to moduł blogowy, moduł sprzedażowy, czy moduł do kontaktu. Landing page skupia się głównie na tekście oraz grafice nie posiadając zaawansowanych funkcji.
Kolejną różnicą jest konkretny cel landing page. Tworzone są w celu sprzedażowym, a strony internetowe w celu informacyjnym. Choć standardowe serwisy również, mogą prowadzić do sprzedaży, nie są tworzone tylko i wyłącznie w takim celu.
Różnica, którą widać również gołym okiem jest szablon graficzny. Przede wszystkim ma on wyglądać prosto i czytelnie, a także dobrze reprezentować treści. Strony internetowe mają szeroką funkcjonalność, mają być zoptymalizowane pod tym kątem i także posiadać estetyczne wzory oraz dobrze dobraną kolorystykę. Jeśli posiadamy odpowiednią wiedzę, powinniśmy wybierać jedynie szablony o prostym kodzie HTML, aby były łatwe w edytowaniu, a także sprawnie działały. To ważny element, na który często nie zwracamy uwagi.
Jaki powinien być dobry landing page?
Jeśli mówimy o stronach lądowania, warto również podać główne cechy dobrego landinga. Nie ma jednego konkretnego szablonu, który będzie idealne we wszystkich sytuacjach, ale istnieją pewne elementy według których powinniśmy tworzyć takie strony internetowe. Przede wszystkim landning page ma cechować się lekkością i mało ważyć. Podczas wczytywania się i wyświetlenia strony lądowania, chcemy zaproponować potencjalnym klientom naszą ofertę w krótkim czasie oraz chcemy, aby strona nie zacinała się i nie ładowała kilka sekund po wejściu na nią.
Bardzo ważny jest również projekt graficzny landing page. Musi być on prosty, czytelny, a także komfortowy w użytkowaniu. Barwy powinny zostać dobrane w odniesieniu do branży, w której działamy lub pro sprzedażowo. Sam szablon powinien być minimalistyczny i nie powinien zawierać zbędnych elementów.
Struktura strony lądowania powinna wyglądać jak droga prowadząca od ogólnych informacji do finalizacji transakcji. Landing page powinien zatem składać się z kilku modułów, które będą zachęcały do przemierzenia całej drogi. Przede wszystkim na początku powinniśmy udzielić ogólnych informacji o sytuacji, w jakiej znalazł się potencjalny klient. Powinniśmy przedstawić też naszą firmę, cel przejścia na witrynę, a także to, co oferujemy. Następnie powinniśmy w kolejnym module przedstawić wszystkie szczegółowe informacje produktu lub usługi, której dotyczy landing page. W kolejnym kroku możemy przedstawić zalety i zachęcać odbiorców do skorzystania z naszej oferty.
Po zaletach na stronie lądowania powinien znajdować się moduł finalizacji, który umożliwia łatwe i proste skorzystanie z oferty. Powinniśmy również podać w tym miejscu wszystkie szczegóły transakcji tak, aby klient dokładnie wiedział, na co się zgadza i jaką decyzję podejmuje. Zdecydowanie niewskazaną strategią jest ukrywanie faktów lub rozmijanie się z prawdą, gdyż odbiorcy nie będą zadowoleni gdy otrzymają zupełnie coś innego od tego, o czym myśleli. Wprowadzanie w błąd może mieć dużo poważniejsze konsekwencje włącznie z reklamacją czy roszczeniami prawnymi.
Kilka porad
Strony lądowania specyficznymi stronami internetowymi, które przede wszystkim stawiają na jakość i efektywność, a także skuteczność. Warto zatem stawiać na jakościowe treści. Powinny być one bezbłędne, merytoryczne, jasne i łatwe w przyswajaniu. Tekst powinien być również dopasowany wizualnie do projektu strony, co diametralnie potrafi zwiększyć szanse na konwersję i przekonać użytkownika do skorzystania z naszej oferty.
Kolejną podpowiedzią jest przetestowanie poszczególnych rozwiązań. Nie musimy ograniczać się do stworzenia tylko jednej strony lądowania. Możemy stworzyć ich kilka, a następnie testować i sprawdzać, które landingi osiągają najlepsze wyniki. Landing page powinien zawierać również unikalną ofertę wyróżniającą się na tle konkurencji. Jest to marketingowy element, o którym również nie powinniśmy zapominać. Stworzenie samej strony lądowania nie jest jeszcze sukcesem, a jedynie dobrą platformą do jego osiągnięcia. Przed promowaniem strony lądowania powinniśmy dokładnie sprawdzić jej działanie, a także upewnić się, że jest ona solidna i wyjątkowa, a także ma dużą szansę powodzenia na tle konkurencji.
Jeśli nie potrafimy stworzyć jakościowej strony lądowania, zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie zwrócenie się o pomoc do profesjonalistów. Możemy zatrudnić indywidualnych specjalistów, jak i wykupić usługę w agencji marketingowej. Jest to szczególnie dobry pomysł, gdyż strony te nie są niezwykle rozbudowane, a koszty ich stworzenia nie są relatywnie wysokie — tak jak przy tworzeniu serwisu firmowego zawierającego wiele podstron i zakładek. Przeznaczając zatem często małą sumę pieniędzy, możemy uzyskać solidny landing page, który zwróci się nam wielokrotnie.
Możemy uzupełnić również go o dowód społeczny, czyli rekomendacje naszej firmy czy projektu. Możemy osadzić oceny z Google Maps lub innej platformy sprzedażowej, a także pozytywne opinie naszych klientów. Jest to bardziej rozbudowane działanie marketingowe. Jeśli będzie wymagała tego sytuacja, warto pokusić się o poświęcenie pewnej ilości czasu na dodanie takiego elementu.