Afiliacja to bardzo ciekawy sposób reklamy internetowej, po który jednak nie sięgamy zbyt często. Przede wszystkim stawiamy na bardziej znane sposoby digital marketingu, nieco obawiając się reklamy i sprzedaży poprzez afiliację. W tym tekście staramy się przedstawić wszystkie najważniejsze informacje o tym sposobie sprzedaży internetowej i podpowiadamy, jakie ma plusy, a także kiedy warto go wykorzystywać.
Czym jest afiliacja?
Afiliacja to jeden z modeli sprzedaży i reklamy internetowej, gdzie marka sprzedająca nawiązuje współpracę z innymi osobami lub markami, które w zamian za wynagrodzenie reklamują i sprzedają jej produkty. Afiliacja jest jednak wyróżniającym się sposobem reklamy i sprzedaży na rynku internetowym, gdyż do zapłaty za działania promocyjne dochodzi tylko wtedy, jeśli osoby reklamujące daną ofertę zapewnią sprzedaż reklamodawcy. Osoby takie otrzymują, więc najczęściej wynagrodzenie prowizyjne od dokonanych sprzedaży, bez względu jakich metod reklamy użyli. Afiliacja jest zatem zleceniem sprzedaży innym osobom w zamian za wynagrodzenie, jeśli tego dokonają.
Ogólnie afiliacja jest stosunkowo mało znanym i popularnym sposobem reklamy oraz o sprzedaży internetowej. Korzystają jednak z niej największe marki globalne i ogólnopolskie, wiedząc o jej zaletach i plusach. Na rynku istnieje wiele platform afiliacyjnych – zarówno ogólnopolskich, jak i globalnych, gdzie z jednej strony, mogą rejestrować się reklamodawcy i dodawać swoje produkty, a z drugiej strony osoby chcące zarobić pieniądze i znające się na marketingu, które będą promowały te produkty. W Polsce afiliacja bardziej znana jest jako sposób na zarobienie pieniędzy, czyli jest częściej używana wśród osób, które szukają zarobku internetowego aniżeli marek, które chcą się promować. Posiada jednak wiele zalet dla reklamodawców i jest bardzo skutecznym sposobem sprzedaży internetowej.
Afiliacja może stanowić zarówno podstawowy sposób reklamy i sprzedaży internetowej, jak i być również dodatkowym sposobem na promocję naszej marki w internecie. Możemy łączyć ją również z innymi sposobami promocji lub nawet proponować naszym odbiorcom, aby polecali naszą markę swoim znajomym, oferując im za to wynagrodzenie. Afiliacja jest zatem bardzo elastycznym sposobem reklamy, który możemy dostosowywać do naszych aktualnych potrzeb
Jak wygląda proces afiliacyjny w praktyce?
Choć afiliacja może brzmieć nieco tajemniczo czy skomplikowanie, jest to bardzo prosty sposób reklamowy. Jako osoby chcące sprzedawać nasze produkty w sieci wystarczy znaleźć odpowiedni portal afiliacyjny. Mogą być to polskie platformy lub globalne, jeśli działamy na rynkach zagranicznych.
Jeśli już znajdziemy odpowiednią platformę, wystarczy dodać produkt i informacje o współpracy czy zalecenia, w jaki sposób może być promowany. Dodajemy też banery graficzne, materiały reklamowe czy inne informacje. Bardzo ważnym elementem jest wybranie sposobu rozliczania się, a także ustalenie stawek. To właśnie w głównej mierze od tych czynników będzie zależało, jak dużym zainteresowaniem będzie cieszyła się nasza oferta, za polecenie produktu. Im będzie lepsza, tym więcej osób będzie starało się go reklamować. Następnie po potwierdzeniu naszej kampanii na danym portalu afiliacyjnym, rozpoczyna się jego promowanie.
Produkt lub oferta zostają dodane do platformy, a osoby zarabiające na afiliacji, mogą korzystać z propozycji. Osoby te będą promowały nasz produkt wedle własnych działań reklamowych. Nie mamy zatem wpływu na to, jak będą nakłaniać odbiorców do skorzystania z naszej oferty. Będziemy jednak rozliczali się tylko wtedy, jeśli osoby promujące naszą markę wykonają konkretne określone przez nas zadanie np. sprzedaż, pozyskanie informacji od klientów, wejście klientów na naszą stronę internetową itd.
Każda osoba, która będzie chciała zareklamować nasze produkty i sprzedawać je w internecie, będzie robiła to przy pomocy specjalnych spersonalizowanych linków, banerów reklamowych i innych materiałów. Dzięki temu będziemy mogli wiedzieć, która osoba skutecznie poleciła naszą markę, a ona będzie mogła otrzymać od nas wynagrodzenie. Elementem śledzenia i wypłacenia wynagrodzenia odpowiednim osobom zajmuje się dana platforma afiliacyjna, a więc nie musimy się tym martwić.
W każdej chwili możemy wstrzymać, zmodyfikować lub usunąć kampanię, a także ją wznowić. Choć różne portale afiliacyjne, mogą działać nieco inaczej, ogólna zasada afiliacji jest podobna.
Jakie ma zalety dla sprzedających?
Reklamowanie się i sprzedawanie poprzez aplikację ma wiele zalet. Przede wszystkim jest to możliwość płacenia jedynie za skuteczną sprzedaż naszego produktu. Choć istnieje wiele sposobów rozliczeń, opcja Cost per sale, czyli płatności za sprzedaż jest bardzo często i chętnie wybierana przez reklamodawców. Oznacza to, że zapłacimy za działania reklamowe osobom, które będą się tym zajmowały jedynie, jeśli nasz produkt zostanie sprzedany. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, gdyż nie ryzykujemy naszym kapitałem, a także nie potrzebujemy dużego budżetu, aby rozpocząć działania reklamowe.
Aby skutecznie i szeroko sprzedawać w internecie nasze produkty nie musimy również rozpoczynać działań reklamowych zakrojonych na dużą skalę, co przeważnie powoduje wiele problemów. Często nie możemy dopasować budżetu do naszych działań i wydajemy zbyt dużo lub zbyt mało, przez co nasze działania reklamowe nie są efektywne. Musimy poświęcić również dużą ilość czasu na promowanie się w internecie, a także znaleźć odpowiednią agencję marketingową, jeśli wybieramy taką opcję reklamy. Często musimy poświęcać również borykać się z wieloma problemami. Przy afiliacji nie musimy robić kompletnie nic, a możemy jedynie oczekiwać na kolejne sprzedaże i wypłacać prowizję lub stałą sumę tym osobom, które zapewniły nam taką sprzedaż.
Bardzo dużą zaletą afiliacji jest możliwość skorzystania ze skutecznej promocji za granicą. Często chcąc sprzedawać w innych krajach lub nawet na innych kontynentach, jest to bardzo utrudnione zadanie, gdyż musimy posiadać wiedzę, zdolności operacyjne, a także znać charakterystykę danego rynku i mieć sporo pieniędzy na przeprowadzenie takich działań. Rejestrując się na globalnej platformie afiliacyjnej i dodając nasze produkty właśnie tam, zaczynają promować je osoby mieszkające w danych regionach. Korzystamy zatem praktycznie bezpłatnie z wiedzy i znajomości rynku innych osób, które potrafią dużo skuteczniej jako lokalni mieszkańcy obracać się na nim i promować naszą markę. Często są to duże skuteczniejsze działania aniżeli polskich agencji marketingowych, które specjalizują się w danym rynku, gdyż osoby miejscowe z wiedzą marketingową, mogą działać dużo skuteczniej. Afiliacja jest zatem jednym z lepszych sposobów promocji i sprzedaży zagranicznej, a więc będzie nam niezwykle pomocna, jeśli chcemy podbijać zagraniczne rynki.
Cały proces reklamy i sprzedaży jest również bardzo prosty. Nie musimy prosić innych o pomoc, a wystarczy założyć konto na danej platformie afiliacyjnej, a także dodawać oferty. Cała akcja jest niezwykle prosta do konfigurowania, a doradcy klienta na platformach afiliacyjnych z pewnością pomogą nam, jeśli zajdzie taka potrzeba. Po wpłaceniu środków na wynagrodzenie za sprzedaże możemy tylko oczekiwać, aż inne osoby zaczną reklamować nasz produkt.
Podkreślając wszystkie zalety afiliacji, należy również dodać, że nie jest to ryzykowny sposób reklamy, gdyż niczym nie ryzykujemy. Jest to unikalna zaleta, bo praktycznie każdy inny sposób digital marketingu niesie ze sobą pewne ryzyko — nawet jeśli jest wykonywany przez profesjonalną agencję marketingową. Możemy korzystać zatem z afiliacji łatwo oraz bezpiecznie.
Wady afiliacji
Jeśli chcemy dokładnie prześledzić afiliację jako skuteczny sposób reklamy internetowej oraz sprzedaży w sieci, powinniśmy powiedzieć też o potencjalnych wadach, z jakimi możemy mieć do czynienia przy tym sposobie marketingu.
Przede wszystkim może być to brak wpływu na wysokość stawek za reklamowanie i sprzedawanie naszego produktu na platformach afiliacyjnych. Choć teoretycznie możemy samodzielnie ustawiać sumę, jaką zarobi partner za polecenie i sprzedanie naszego produktu, w rzeczywistości to popyt na usługi tego typu wyznacza realne ceny. Oznacza to, że jeśli ustawimy zbyt małe wynagrodzenie, nasza oferta może być pomijana i nie będzie reklamowana przez afiliantów.
Minusem może być również fakt, że nie mamy kontroli nad działaniem reklamowym, jakie prowadzą partnerzy. Może być to kłopotliwe, jeśli nasza marka stawia na działania wizerunkowe i niezwykle dba o dobre imię. Używanie nisko jakościowych sposobów promocji przez partnerów może wtedy nieco kłócić się z naszym stylem reklamy sprzedaży internetowej.
Kiedy warto zacząć w afiliacji?
Jeśli wiemy już czym jest afiliacja i jak działa, a także jakie ma zalety i potencjalne wady, warto powiedzieć kiedy można jej używać. Przede wszystkim będzie to sytuacja, w której dysponujemy ograniczonym budżetem reklamowym i musimy optymalizować nasze działania reklamowe. W takiej sytuacji płacenie jedynie za wygenerowanie konkretnej sprzedaży lub działania pożądanego będzie najlepszym rozwiązaniem. Będzie to najlepsza możliwa efektywność, gdyż będziemy płacili jedynie za konkretne osiągnięte przez nas cele.
Afiliacja jest również korzystna dla osób, które w ogóle nie posiadają sporego budżetu reklamowego, a jedynie pewne środki, które nie pozwalają przeprowadzić szeroko zakrojonej kampanii reklamowej. Dzięki temu będziemy mogli rozliczać się nawet z pierwszych wygenerowanych zysków, zwiększając zakres afiliacji.
Afiliacja może być też bardzo ciekawym sposobem na dywersyfikacji naszych kanałów sprzedażowych czy metod promocji. Możemy w ten sposób spróbować nowej metody sprzedaży i używać jej wraz z innymi tak, aby nie polegać na konkretnej metodzie pozyskiwania klientów. Nie będzie to kłopotliwe ze względu na charakterystykę afiliacji i jej zalety, gdyż nie będziemy musieli zrezygnować z obecnie prowadzonych działań czy wprowadzać rewolucji w naszej marce.